توضیحات تکمیلی جهت اصطلاحات بکار رفته در مطالب بالا:
ترخیص کالا از گمرک یکی از مهمترین و پرچالشترین فعالیتهای پیش روی بازرگانان و شرکتهای فعال در حوزه صادرات و واردات کالا، می باشد. آزادسازی کالا از گمرک که اصطلاحا به آن ترخیص کالا می گویند، فرآیندی زمانبر، پیچیده و تخصصی است که در این مقاله میخواهیم با کلیات و جزییات فرآیند ترخیص کالا از گمرک آشنا شویم.
حتما، همگی شما تا حالا شنیده اید، که برخی کالاها از سایر کشورها وارد می شوند و یا از ایران به سایر کشورها صادر می شود. این واژها، با عنوان واردات و صادرات در کشور ما عمومی هستند، و بخش بزرگتری از فعالیت های کشور به شمار می آیند. ترخیص کالا به منظور آزاد سازی کالا وارد شده یا خارج شده از کشور صورت میگیرد. در نیاز به این امر، ما در تمامی مراحل ترخیص کالا در کنار شما هستیم. در این مطلب، تمامی مراحل ترخیص اجناس، به صورت گام به گام ارائه می شود. تا انتهای مطلب همراه بازرگانی بمانید.
ترخیص کالا چیست؟
ترخیص کالا از گمرک به کلیه رویههایی گفته میشود که طبق آن یک محصول مجاز به صادر یا وارد شدن به یک کشور است. پس به طور کلی ترخیص کالا، کلیه اقداماتی است که شما برای آزادسازی کالای وارداتی یا صادراتی خود از گمرک میکنید.
ترخیص و حمل کالا به طور معمول توسط صاحب کالا و یا نماینده قانونی وی انجام میشود. محل اصلی ترخیص کالا گمرک است، جایی که کالا پس از ورود به آن و طی مراحل خاصی اجازه ورود به کشور یا خروج از کشور را دریافت میکند. شایان ذکر است که در این صورت کالا از حالت قاچاق خارج شده و جنبه قانونی پیدا میکند.

ترخیص کالا ( به انگلیسی : Customs Clearance )، یکی از اصلی ترین مراحل، آزاد سازی اجناس در گمرک به شمار می آید. این عمل، لازمه تجارت خارجی در امر واردات و صادرات است. مهمترین موارد اهمیت ترخیص کالا از گمرک در زیر نوشته شده است.
شرکت بازرگانی ترخیص گستر بهنام کارگزار حقوقی گمرک ایران در طیف گسترده ای از خدمات گمرکی با هدف تسهیل فرآیندهای واردات و صادرات برای مشاغل تخصص دارد.
خدمات ما عبارتند از:
1. انجام کلیه تشریفات گمرکی و ترخیص کالاهای صادراتی و وارداتی در تمامی نقاط گمرکی کشور.
2. مدیریت رویه های ترخیص کالا، از جمله ورود موقت، خروج موقت، و بازگشت رها شده و غیره.
3. ارائه مشاوره گمرکی به بازرگانان و تولیدکنندگان برای کمک به کاهش هزینه کلی کالا.
4. کمک به اخذ مجوزهای لازم جهت ثبت سفارش، تشریفات بانکی و غیربانکی و تسهیل صادرات و واردات بدون انتقال ارز.
5. محاسبه هزینه های ترخیص نهایی با تعیین دقیق تعرفه گمرکی و ارزش گمرکی انواع کالا.
6. کمک به تولیدکنندگان صنایع و معادن در اخذ معافیت از حقوق ورودی و استفاده از تسهیلات موضوع ماده 121 قانون امور گمرکی.
7. ارائه اختیار ضمانت گمرکی به جای پرداخت حقوق ورودی.
8. مدیریت فرآیند اخذ تخصیص ارز از بانک مرکزی، تسهیل نقل و انتقال ارز و گشایش اعتبار اسنادی.
9. نمایندگی مراجعین در کمیسیون های حل اختلاف گمرکی برای رسیدگی موثر به هر گونه اختلاف با گمرک ایران.
10. اخذ گواهی بازرسی کالا (COI) و تایید انطباق با استانداردهای اجباری.
11. ارائه بیمه کالا در مبدأ برای کلیه کالاهای وارداتی و صادراتی.
12. ارائه کلیه مدارک و فیش های پرداخت لازم جهت درج در سوابق مالیاتی مشتریان و همچنین صدور صورتحساب رسمی مورد تایید سازمان امور مالیاتی جهت ترخیص کالا.
13. خدمات اضافی، مانند ترخیص کالاهای نمایشگاهی و ترخیص پته گمرکی
14. ساده کردن فرآیند ترخیص کالاهای فاسد شدنی و یخچالی، و در نظر گرفتن آنها به عنوان یک محموله برای اطمینان از کارایی.
اسامی گمرکات مهم
ما در تلاش هستیم تا راه حل های گمرکی جامعی را ارائه دهیم که نیازهای متنوع مشتریان ما را برآورده کند و از عملیات واردات و صادرات روان و کارآمد اطمینان حاصل کند.
1. گمرک خرمشهر
2. ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس
3. گمرک بوشهر
4. گمرک شهید بهشتی
5. گمرک فرودگاه امام خمینی (این گمرک، بزرگترین مرز هوایی کشور است که در سی کیلومتری جنوب تهران در جاده تهران-قم قرار دارد. گمرک امام خمینی، توانایی پذیرش، سی هزار تن کالا، در هر یک ثانیه، را دارد. سالانه 8%، از واردات کشور را به خود اختصاص داده است.)
6. گمرک شهریار تهران

خدمات گمرکی ما شامل کل فرآیند ورود کالا، تهیه اسناد، ارسال اظهارنامه، ارزیابی کالا، اخذ مجوز، پرداخت عوارض و تحویل کالا می باشد. در اینجا به تفکیک مراحل مختلف مربوط می شود:
1. ورود کالا به گمرک و دریافت قبض انبار گمرکی
2. تهیه سند
3. اخذ کوتاژ اظهارنامه و تعیین مسیر اظهارنامه
4. کنترل و ارزیابی کالا
5. اخذ مجوز
6. کارشناسی (طبقه بندی تعرفه و ارزش اظهاری)
7. مرحله صندوق و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی
8. بارگیری و تحویل کالا از انبار گمرکی
9. مرحله خروج کالا
در صورتی که نیاز به مشاوره و پاسخگویی به سوالات خود در زمینه ترخیص کالا دارید با شماره : 09124017079 تماس حاصل فرمایید.
ورود کالا به گمرک و دریافت قبض انبار گمرکی
در این مرحله کالا وارد گمرک شده و قبض انبار گمرک را دریافت می کند.اطلاعاتی نظیر تاریخ ورود کالا ، تعداد بسته ها و وزن کالا در قیض انبار گمرکی درج می شود.
تهیه سند
در این مرحله تمامی مدارک مورد نیاز برای اظهارنامه گمرکی را به طور کامل آماده می کنیم. همچنین در صورت نیاز می توانیم مدارک را قبل از اعلام به گمرکات مربوطه جهت بررسی و تایید به بانک ارائه کنیم. در اینجا لیستی از اسناد عمومی که معمولاً برای ترخیص واردات و صادرات مورد نیاز است را نام برده ایم:
اسناد مورد نیاز جهت واردات
بارنامه (BILL OF LOADING ):
این سند به عنوان قرارداد حمل بین فرستنده و حامل برای محموله های اقیانوسی عمل می کند.
قبض انبار (WAREHOUSERECIEPT):
این سند نگهداری کالا در انبار را تایید می کند و به عنوان مدرک مالکیت یا کنترل عمل می کند.
ترخیصیه(DELIVERY ORDER):
اجازه آزادسازی کالا را از قیومت حامل به واردکننده یا نماینده تعیین شده آنها می دهد.
مچوز سفارش ثبت (ORDER OF REGISTRATION):
این سند تایید کننده ثبت سفارشی است که واردکننده نزد صادرکننده ثبت کرده است.
فاکتور یا لیست خرید (INVOICE):
به تفکیک دقیق کالاها، از جمله توضیحات، مقدار، قیمت واحد و ارزش کل آنها را ارائه می دهد.
لیست بسته بندی یا پکینگ لیست (PACKING LIST):
این سند محتویات هر بسته یا ظروف را با مشخص کردن نوع، مقدار و وزن کالا مشخص می کند.
گواهی مبدا (CERTIFICATE OF ORIGIN):
کشور مبدأ کالا را تأیید می کند، که ممکن است برای اهداف گمرکی یا درخواست رفتار تعرفه ترجیحی مورد نیاز باشد.
پرفورما اینویس یا پیش فاکتور (PACKING LIST):
فاکتور اولیه ای است که توسط صادرکننده برای واردکننده صادر می شود و بهای تمام شده کالا را قبل از انجام معامله تجاری بیان می کند.
بیمه نامه (INSURANCE POLICY):
شواهدی مبنی بر پوشش بیمه ای کالا در حین حمل و نقل ارائه می کند.
گواهی بازرسی:
این سند کیفیت، کمیت و انطباق کالا با استانداردها، مقررات یا الزامات قراردادی مشخص شده را تأیید می کند.
نامه تامین ارز یا برات وصولی (در صورت نیاز)
در صورت لزوم سند تامین ارز یا نامه برات وصولی مربوط به معامله واردات یا صادرات را اعلام می کند.
مجوز بهره برداری:
برای شرکت های تولیدی قابل اجرا است، این پروانه مجوز فعالیت و مشارکت در فعالیت های خاص را مطابق با الزامات نظارتی اعطا می کند.
کاتالوگ:
در صورت نیاز، یک کاتالوگ یا بروشور محصول می تواند اطلاعات دقیقی در مورد کالاها، مشخصات و جزئیات فنی ارائه دهد.
مجوزهای قانونی مورد نیاز قبل از اظهارنامه(LOGICAL PERMISSION):
برخی کالاها یا معاملات ممکن است قبل از اظهارنامه گمرکی نیاز به مجوزهای قانونی یا تأییدیه های خاصی داشته باشند.
کارت بازرگانی واردکننده:
ممکن است تصویر کارت بازرگانی واردکننده برای تأیید اطلاعات آنها در سامانه کدگذاری به ویژه برای اظهارنامه اولیه درخواست شود.
وکالتنامه رسمی به نماینده یا حق العملکار گمرک:
این سند به نماینده یا نماینده گمرک اختیار می دهد تا از طرف واردکننده یا صادرکننده در امور مربوط به گمرک اقدام کند.
اسناد مورد نیاز جهت صادرات
1. قبض انبار
2. فاکتور یا فاکتور تجاری
3. پکینگ لیست (PACKING LIST)
4. گواهی استاندارد
5. مجوزهای قانونی مورد نیاز قبل از اظهار نظر
6. پروانه بهره برداری (قابل استفاده برای شرکت های تولیدی)
7. کاتالوگ بروشور یا تجزیه و تحلیل محصول (در صورت نیاز)
8. تصویر کارت بازرگانی واردکننده (جهت تایید در سامانه کدینگ)
9. وکالتنامه رسمی به کارگزار یا نماینده گمرک
قبض انبار:
رسید انبار در عملیات گمرکی، به ویژه در مورد مالکیت کالا، اهمیت زیادی دارد. این به عنوان یک سند تأیید می کند که انبار کالا را با مشخصات مشخص شده از فرستنده در تاریخ تعیین شده تحویل دریافت کرده است. این سند نقش مهمی در رویه های گمرکی ایفا می کند و امکان ردیابی و تأیید دقیق کالاها را فراهم می کند.
بارنامه:
بارنامه به عنوان یک سند حیاتی در معاملات تجاری بین المللی عمل می کند. این شامل اطلاعات ضروری مانند علائم و شماره کالا، تعداد ظروف، توضیحات دقیق کالا و وزن ناخالص است. این سند نقش مهمی در مستندسازی قرارداد بین فرستنده و حملکننده، تسهیل مراحل لجستیک و گمرک دارد.
ترخیصیه:
ترخیص کالا که اغلب به عنوان سفارش تحویل از آن یاد می شود، مجوز یا مجوز مورد نیاز برای تحویل کالا است. این امکان آزادسازی کالا را از قیومت حامل به گیرنده تعیینشده فراهم میکند. این فرآیند انطباق با مقررات گمرکی را تضمین می کند و جابجایی کارآمد کالا را ساده می کند.
فاکتور یا سیاهه خرید :
فاکتور یا لیست خرید یک سند ضروری است که در رویه های گمرکی مورد استفاده قرار می گیرد. این یک تفکیک جامع از معامله، از جمله جزئیات کالا، مقادیر، قیمت ها و شرایط پرداخت را ارائه می دهد. این سند نقش مهمی در ارزش گذاری گمرکی، مالیات و حفظ سوابق تجاری دقیق دارد.
گواهی مبدا:
گواهی مبدا یک سند بین المللی شناخته شده است که توسط اتاق بازرگانی بین المللی ارائه می شود. این به عنوان مدرک کشوری است که کالا در آنجا تولید یا تولید شده است. این گواهی نقش مهمی در گمرک ایفا می کند و به مقامات این امکان را می دهد که مبدا کالا را تعیین کنند و تعرفه های مربوطه یا موافقت نامه های تجاری را اعمال کنند.
پکینگ لیست:
حاوی اطلاعات مهمی است که یک محموله را توصیف می کند. این اطلاعات بینش دقیقی را در مورد محتویات بسته ها یا ظروف ارائه می دهد و شناسایی و جابجایی مناسب کالا را در طول فرآیندهای حمل و نقل و گمرک تسهیل می کند. لیست عدل بندی نقش کلیدی در تضمین مدیریت کارآمد موجودی و ترخیص راحت از گمرک دارد.
پیش فاکتور:
پیش فاکتور یک فاکتور اولیه است که توسط فروشنده برای خریدار صادر می شود. این شامل جزئیات مهمی مانند نام و آدرس هر دو طرف، نوع و مقدار کالا، قیمت واحد، قیمت کل، شرایط پرداخت، برنامه تحویل، مدت اعتبار و مبدا کالا است. پیش فاکتورها در شروع بحث های تجاری، تشریح شرایط و برآورد هزینه ها بسیار مفید هستند.
مجوز ثبت سفارش:
مجوز ثبت سفارش توسط سازمان توسعه تجارت ایران صادر می شود. شامل یک شماره مجوز هشت رقمی و تاریخ مربوط به آن به همراه شماره و تاریخ فاکتور و نام متقاضی می باشد. این مجوز یک سند حیاتی برای رعایت مقررات و اهداف ثبت سوابق در معاملات تجاری است.
توضیحات تکمیلی پیرامون اصطلاحات به کار رفته
گواهی بازرسی:
گواهی بازرسی سندی است که کیفیت، وضعیت و انطباق کالا را تأیید می کند.
پروانه بهره برداری:
پروانه بهره برداری توسط وزارت صنایع و معادن و مجوز فعالیت یک واحد تولیدی و صنعتی صادر می شود. این مجوز تا زمانی که واحد صنعتی در پارامترهای تعیین شده فعالیت می کند معتبر است.
کاتالوگ:
کاتالوگ یک بروشور آموزنده است که اطلاعات جامع محصول را در اختیار مشتریان قرار می دهد. این به عنوان یک منبع ارزشمند عمل می کند و مشتریان را قادر می سازد تا در مورد ویژگی ها، مشخصات و دستورالعمل های استفاده از یک محصول بیاموزند.
مجوزهای قانونی مورد نیاز قبل از اظهار نظر:
قبل از اظهار نظر، مجوزهای قانونی مختلفی برای اطمینان از رعایت مقررات مورد نیاز است. این مجوزها ممکن است شامل گواهی سلامت، گواهی انطباق استاندارد، ترخیص قرنطینه گیاهی و هر گونه مجوز لازم دیگر باشد.
گواهی استاندارد:
گواهی استاندارد پس از ارزیابی کامل تقاضا و ممیزی شرکت ها و محصولات آنها توسط یک سازمان استاندارد معتبر صادر می شود. این گواهی به سازمان هایی اعطا می شود که با موفقیت تمام اصول و استانداردهای تعیین شده توسط سازمان را رعایت کرده باشند.
وکالتنامه رسمی برای کارگزار گمرک یا حق العملکار گمرک:
اشخاص حقوقی این امکان را دارند که نمایندگانی را که دارای وکالتنامه رسمی هستند برای انجام امور مربوط به گمرک از طرف آنها تعیین کنند.تا روند ترخیص کالا انها را به سریع ترین شکل ممکن انجام دهند.
اظهار از طریق سیستم EPL
ر این مرحله صاحب کالا یا نماینده قانونی آنها موظف است با استفاده از سامانه EPL، جزئیات کالا را به صورت الکترونیکی اعلام کند. این سیستم امکان اظهار کالا برای مقاصد واردات، صادرات و ترانزیت را فراهم می کند. دسترسی به سامانه EPL از طریق آدرس سایت https://epl.irica.ir امکان پذیر است.
در این مرحله اطلاعات مختلفی مانند مشخصات محصول و جزئیات ثبت سفارش از سایر سیستم ها بازیابی می شود. علاوه بر این، اطلاعات مهمی مانند
ارزش کالا
مقدار دقیق کالا
تعرفه های گمرکی
و محاسبات اظهارنامه توسط اظهارکننده ارائه می شود.
ذکر این نکته ضروری است که طبق دستورالعمل مندرج در سایت رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، اظهارنامه گمرکی باید به گمرک ارائه شود.
EPL چیست؟
سیستم EPL که مخفف عبارت Electronic Packing List است، به عنوان یک جزء حیاتی در عملیات تجاری فرامرزی عمل می کند. این به عنوان یک کانال ارتباطی بین مشتریان و گمرک عمل می کند و فرآیندهای ترخیص کالا را تسهیل می کند.
این سامانه برای اولین بار در سال 1392 راه اندازی شد و از آن زمان توسط سایر گمرکات نیز پذیرفته شده است.
EPL یک سیستم ترخیص کالا است که مشتریان را ملزم می کند تا از سیستم پنجره واحد برون مرزی یا سیستم PL برای تعامل با گمرک هنگام ترخیص کالاهای مورد نظر خود استفاده کنند. آشنایی مشتریان با مقررات و الزامات گمرکی برای جلوگیری از هرگونه مغایرت ضروری است.
برای دسترسی و استفاده از سامانه EPL، مشتریان باید ابتدا به واحد فناوری اطلاعات گمرک مراجعه کرده و برای ورود EPL رمز عبور درخواست کنند. این رمز به عنوان کد شناسایی آنها در سامانه گمرک عمل می کند.
در این سیستم، کاربران میتوانند فرآیندهای عملیاتی مختلفی از جمله :
1. دور اظهاری واردات
2. دسترسی به گزارشات اظهارنامه قبلی
3. اعطای وکالتنامه به حق العملکار گمرک
4. دور اظهاری ترانزیت
سیستم EPL امکان چاپ پیش اظهارنامه ها را فراهم می کند و به کاربرانی که عادت به وارد کردن مستقیم اطلاعات به صورت آنلاین ندارند، اجازه می دهد فرم کلی اظهارنامه را به صورت دستی پر کنند. سپس آنها می توانند اطلاعات را بر اساس جزئیاتی که قبلاً پر کرده اند وارد سیستم کنند.
استفاده از سیستم EPL مستلزم دنبال کردن یک سری مراحل است.
اخذ کوتاژ اظهارنامه و تعیین مسیر اظهارنامه
هنگامی که اظهارکننده تایید نهایی می شود، اظهارنامه گمرکی یک شماره ثبت اظهارنامه یا شماره کوتاژ دریافت می کند. پس از آن، اعلامیه به طور خودکار به یکی از سه مسیر اختصاص داده می شود: سبز، زرد یا قرمز.
انتخاب مسیر اعلامی یا به صورت تصادفی یا از طریق استفاده از یک سیستم مدیریت ریسک تعیین می شود. عوامل متعددی در طول این فرآیند در نظر گرفته می شود، از جمله:
نوع محصول
کشور مبدا
وزن
تعرفه کالا
اعتبار صاحب کالا
سایر عوامل مرتبط
این مؤلفه ها به ارزیابی سطح خطر مرتبط با اظهارنامه کمک می کند و به مدیریت کارآمد و مؤثر رویه های گمرکی کمک می کند.
کنترل و ارزیابی کالا
مسیر سبز:
در مسیر سبز، اظهارنامه مستقیماً به مرحله صندوق می رود. در صورت عدم نیاز به مجوزهای خاص یا پرداخت حقوق گمرکی، فرآیند می تواند به مرحله صدور مجوز بارگیری پیش رود.
مسیر زرد:
مسیری که ممکن است کالا نیاز به ارزیابی داشته باشد در چنین مواقعی بسته ها با حضور ارزیاب گمرک باز می شود. سپس کالاها برای اطمینان از مطابقت با مشخصات مستند، کمیت و سایر جزئیات مربوطه بازرسی می شوند. در صورت رضایت کارشناس می توان با توجه به سوابق و مستندات کافی اظهارنامه را تایید و به مرحله صندوق ارسال کرد.
مسیر قرمز:
برای محموله های اختصاص داده شده به مسیر قرمز، از ابتدا یک ارزیاب تعیین می شود. کنترل و ارزیابی کالا در مرحله اولیه انجام می شود. در اینجا بسته ها باز شده و توسط ارزیاب گمرک به طور کامل بازرسی می شود تا از انطباق با مدارک همراه اطمینان حاصل شود.
اخذ مجوز
در این مرحله اخذ مجوزهای لازم به صورت سیستمی بر اساس تعرفه اعلامی و یا به توصیه ارزیاب و کارشناسان مربوطه تعیین می شود.
بسته به ماهیت کالا ممکن است مجوزهای مختلفی مورد نیاز باشد. این مجوزها می تواند شامل مجوزهای مربوط به تجهیزات پزشکی، مقررات بهداشتی، الزامات قرنطینه، مخابرات، رعایت استانداردها، مقررات کشاورزی، مقررات انرژی اتمی، مجوزهای جاده، مالیات و غیره باشد.
مجوزهای خاص مورد نیاز بر اساس ویژگیهای خاص کالای در حال ترخیص تعیین میشود و از انطباق با مقررات و استانداردهای مربوطه توسط مقامات مربوطه اطمینان حاصل میشود.
کارشناسی
در مرحله کارشناس (مجازی) محموله را بررسی کامل می کند. ارزیابی شامل ارزیابی ارزش آن، طبقه بندی تعرفه و انطباق با قوانین و مقررات بر اساس اطلاعات ارائه شده در اظهارنامه است. همچنین کارشناس بررسی می کند که آیا کالا با اسناد اظهارنامه مطابقت دارد یا خیر.
در صورت بروز اختلاف یا مغایرت، کارشناس موضوع را به رئیس سازمان ارزیابی ارجاع می دهد. اختلاف گزارش می شود و به رئیس سرویس اجازه می دهد پرونده را بررسی و نظر نهایی را ارائه دهد.
در صورتی که کارشناس اطلاعات اظهارنامه را بدون اختلاف بپذیرد، اظهارنامه را تایید و اقدام به ارسال آن به مرحله بعدی که مرحله صندوق است، می کنند.
مرحله صندوق و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی
پس از اتمام بازرسی اظهارنامه و تعیین میزان عوارض و مالیات های پرداختی توسط گمرک، صاحب کالا یا نماینده قانونی آن موظف است مبلغ مربوطه را واریز کند. این پرداخت از طریق درگاه پرداخت آنلاین و یا با ارائه فیش نقدی در بانک و واریز مبلغ به حساب تعیین شده گمرک قابل انجام است.
با تسویه موفقیت آمیز وجوه مورد نیاز در این مرحله، صاحب کالا یا نماینده قانونی آنها می توانند مقدمات لازم را برای خروج کالا در مرحله بعدی انجام دهند. این آمادگی ها ممکن است شامل ترتیب حمل و نقل یا هرگونه تدارکات دیگر مرتبط با خروج محموله باشد.
بارگیری و تحویل کالا از انبار گمرکی
با انجام تشریفات گمرکی و پرداخت موفقیت آمیز در مرحله صندوق، اظهارنامه وارد وضعیت «صدور مجوز بارگیری» می شود.
برای اخذ مجوز بارگیری باید شرایط خاصی رعایت شود. این شامل تایید کلیه مجوزهای مربوطه است که در سیستم فعال هستند. علاوه بر این، برای اظهارنامه های بانکی، اظهارکننده باید اطلاعات دقیق منبع ارز را ارائه کند.
پس از احراز این الزامات، اظهارکننده می تواند صدور مجوز بارگیری را از گمرکات درخواست کند.
پس از انجام تشریفات گمرکی و پرداخت در مرحله صندوق، اظهارنامه به وضعیت صدور مجوز بارگیری می رسد
برای اخذ مجوز بارگیری لازم است تمامی مجوزهای فعال در سامانه تایید شوند. علاوه بر این، برای اظهارنامه های بانکی، اطلاعات دقیق منبع ارز باید ارائه شود.
با درخواست اظهارکننده، گمرکات نسبت به صدور مجوز بارگیری در صورت احراز تمامی شرایط اقدام می کنند. این مجوز اجازه بارگیری و حمل و نقل مجاز کالا را می دهد.
مرحله خروج کالا
در مرحله نهایی ترخیص کالا، پس از تحویل کالا از انبار، بازرسی نهایی در درب خروجی گمرک انجام می شود.
در طی این بازرسی، کالا مورد بررسی کامل قرار می گیرد تا از رعایت کلیه مقررات و اسناد مربوطه اطمینان حاصل شود.
با دریافت تاییدیه از ارزیاب و کارشناس درب خروج، مراحل لازم برای ترخیص کالا از گمرک کامل تلقی می شود. با این تاییدیه کالا می تواند بدون هیچ مانعی نسبت به خروج از گمرک اقدام کند.
هزینه ترخیص کالا از گمرک
هنگامی که کالاهای تجاری از گمرک عبور می کنند، تشریفات گمرکی را انجام می دهند که شامل پرداخت هزینه است. هزینه های ترخیص کالا از گمرک تحت تاثیر عوامل متعددی است که در زیر توضیح خواهیم داد:
نوع کالا: تعرفه ها و حقوق گمرکی بر اساس نوع کالای وارداتی یا صادراتی تعیین می شود. دستههای مختلف کالا ممکن است نرخهای تعرفهای خاصی را به خود اختصاص دهند و حقوق گمرکی مربوطه بر این اساس دریافت میشود.
ارزش کالا: ارزش کالا مستقیماً بر هزینه ها و عوارض گمرکی تأثیر می گذارد. به طور کلی، کالاهای با ارزش بالاتر در مقایسه با کالاهای با ارزش کمتر، هزینه بیشتری را متحمل می شوند.
حجم محصول: حجم محصول وارداتی بر هزینه های ذخیره سازی و حمل و نقل تاثیر می گذارد. حجم های بزرگتر به فضای بیشتری برای ذخیره سازی نیاز دارند و ممکن است هزینه های حمل و نقل بیشتری را متحمل شوند.
روش حمل و نقل: روش حمل و نقل انتخاب شده به طور قابل توجهی بر هزینه ها تأثیر می گذارد. روشهای مختلف حمل و نقل، مانند دریا، هوا یا زمین، هزینههای متفاوتی دارند. به عنوان مثال، حمل و نقل دریایی معمولاً در مقایسه با حمل و نقل هوایی مقرون به صرفه تر است. انتخاب روش حمل و نقل مناسب می تواند به کاهش هزینه های کلی کمک کند.
زمان تخلیه: در نظر گرفتن زمان حمل و نقل بسیار مهم است. برخی از مقررات واردات یا صادرات برای کالاهای خاص ممکن است فصلی یا دارای بازه زمانی خاصی باشند. پایبندی به این مقررات، انطباق را تضمین می کند و از تاخیر یا جریمه های احتمالی جلوگیری می کند.
در نظر گرفتن این عوامل به واردکنندگان و صادرکنندگان اجازه می دهد تا هزینه های ترخیص کالا از گمرک را با دقت بیشتری برآورد کنند. توصیه می شود برای اطلاعات خاص و آخرین به روز رسانی در مورد روش های ترخیص کالا از گمرک و هزینه های مربوطه، با مقامات گمرکی و کارشناسان لجستیک مشورت کنید.
کارمزد ترخیص کالا
شرکت های ترخیص کالا و کارگزاران گمرک برای خدمات خود هزینه ترخیص می گیرند که از صاحبان کالا دریافت می شود. شرکت بازرگانی به عنوان کارگزار رسمی گمرک برای تعیین هزینه خدمات ترخیص، از قرارداد نظارتی و توافقات قبلی با واردکنندگان و تولیدکنندگان پیروی می کند. این هزینه پس از ترخیص به صورت فاکتور رسمی همراه با سایر پرداخت های رسمی به صاحبان کالا ارائه می شود.
برای ترخیص کالا از گمرک، کلیه هزینه های مربوط به واردات یا صادرات باید پرداخت شود. هزینه ترخیص کالا از گمرک به عوامل مختلفی از جمله نوع کالای ترخیص شده بستگی دارد
پس از انجام تشریفات گمرکی و پرداخت هزینه های مورد نیاز در چند مرحله، امکان ترخیص کالا از گمرک وجود دارد. درک هزینه ترخیص کالا از گمرک، تجار را قادر می سازد تا هزینه کلی کالا را برآورد کنند.
با ارزیابی هزینه ترخیص کالا از گمرک، تجار می توانند قیمت نهایی کالا را پس از ترخیص کالا محاسبه کنند. این دانش در انتخاب محصول نیز مفید است. توصیه می شود قبل از ورود کالا به گمرک، هزینه های ترخیص کالا را تعیین کنید تا مناسب ترین روش حمل و نقل را انتخاب کنید و از تاخیرهای احتمالی یا افزایش هزینه های ترخیص جلوگیری کنید.
علاوه بر عوارض گمرکی و مالیات بر واردات و برخی صادرات، هزینه های مرتبط دیگری نیز وجود دارد. این هزینهها ممکن است شامل هزینههای انبارداری، هزینههای تخلیه و بارگیری، هزینههای آزمایش، هزینههای تعیین تعرفه، هزینههای حمل و نقل، عوارض جاده، رعایت استانداردها باشد. گمرک یا سازمان های مربوطه ممکن است این هزینه های اضافی را در صورت نیاز به خدمات ذکر شده در بالا دریافت کنند.
اهمیت ترخیص کالا از گمرک
سازمان گمرک روزانه مورد توجه سازمان ها و نهادهای مختلف بین المللی قرار می گیرد. برخی از این موارد عبارتند از:
سازمان تجارت جهانی
کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد
اتاق بازرگانی بین المللی
سازمان همکاری اقتصادی و توسعه
اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای

سازمان های منطقه ای مانند اتحادیه اروپا (EU) و انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا (ASEAN) تاکید قابل توجهی بر الزامات گمرکی و گمرکی در تجارت بین المللی و اقتصاد جهانی دارند.
این سازمان ها برای هماهنگ کردن رویه های گمرکی، ساده سازی فرآیندهای تجاری و ارتقای یکپارچگی منطقه ای تلاش می کنند.
توجه و همکاری این سازمان های بین المللی و منطقه ای نقش حیاتی گمرک را در تسهیل تجارت بین المللی، اطمینان از رعایت مقررات و ارتقای رشد و توسعه اقتصادی برجسته می کند.
شرایط لازم برای ترخیص کالا از گمرک
برای ترخیص کالا از گمرک ایران باید مجوزهای مشخصی وجود دارد ، کارت بازرگانی و پروانه حق العملکاری اخذ شود. این اسناد توسط سازمان گمرک ایران صادر می شود. در اینجا اسناد مربوطه آمده است:
کارت بازرگانی:
کارگزاران گمرک اعم از شرکت های ترخیص کالا و کارگزاران گمرک ملزم به داشتن کارت بازرگانی معتبر می باشند. این کارت به عنوان شناسه عمل می کند و صلاحیت نماینده را برای اقدام از طرف صاحبان کالا در طول فرآیند ترخیص کالا از گمرک تأیید می کند.
حق العملکار گمرک :
کارگزارانی که در امور ترخیص کالا از گمرک فعالیت دارند باید از سازمان گمرک ایران پروانه کار دریافت کنند. این مجوز به آنها اجازه می دهد تا فعالیت های ترخیص را برای صاحبان چند کالا در تمام گمرکات کشور انجام دهند. مجوز کار تضمین می کند که نمایندگان واجد شرایط و مطابق با مقررات حاکم بر رویه های ترخیص کالا از گمرک هستند.
ترخیص کار گمرک به شخصی اطلاق می شود که از طرف صاحب کالا به عنوان نماینده صاحب کالا عمل می کند و وظایف مختلفی را در رابطه با تشریفات گمرکی برای ترخیص کالا از گمرک انجام می دهد.
برای فعالیت به عنوان کارگزار گمرکی، فرد باید دارای پروانه کارگزاری گمرکی باشد.
طی یک وکالت نامه رسمی حدود اختیارات کارگزار گمرک توسط موکل یا صاحب کالا در فرم نمونه تقدیمی توسط گمرک ایران تنظیم می شود.
در مورد اشخاص حقوقی، صاحبان کالا می توانند با ارائه وکالتنامه رسمی، کارکنان تمام وقت خود را به عنوان کارگزار گمرک منصوب کنند. این به کارمندان تعیین شده اجازه می دهد تا کالاها را از طرف مالکان ترخیص کنند.
وظایف ترخیص کار گمرک
ارائه تمام رسیدهای پرداخت و اسناد مربوط به هر گونه هزینه ای که در طول فرآیند گمرکی انجام می شود،
بسته به ماهیت کالایی که وارد یا صادر می شود، ممکن است مجوزهای مختلفی مورد نیاز باشد. این مجوزها انطباق با مقررات خاص را تضمین می کند و ممکن است شامل موارد زیر باشد:
مجوز استاندارد: برای کالاهایی که باید استانداردهای کیفیت یا ایمنی خاصی را رعایت کنند مورد نیاز است.
مجوز بهداشت: برای کالاهای مرتبط با صنعت بهداشت از قبیل داروها یا وسایل پزشکی ضروری است.
وزارت ارشاد و کانون پرورش فکری کودکان: مربوط به کالاهای مرتبط با رسانه، نشر یا پرورش فکری کودکان است.
سازمان انرژی اتمی: قابل اعمال برای کالاهای مرتبط با مواد یا فناوری هسته ای.
وزارت ارتباطات و مخابرات: برای کالاهای مربوط به تجهیزات ارتباطی و مخابراتی مورد نیاز است.
مبارزه با مواد مخدر: مربوط به کالاهای مرتبط با داروها یا موادی است که تحت مقررات دارویی کنترل می شوند.
قرنطینه مرزی: برای کالاهای مشمول اقدامات قرنطینه در مرز ضروری است.
قرنطینه گیاهی: برای کالاهای مربوط به گیاهان، بذرها یا محصولات کشاورزی مورد نیاز است.
علاوه بر این، مجوز وزارت راه به کالاهایی اعطا می شود که با ناوگان غیر ایرانی به خارج از کشور حمل می شوند. این مجوز معمولاً شامل 10٪ هزینه حمل و نقل است.
مدارک ترخیص کار گمرک
برای ترخیص کالا از گمرک باید مدارک خاصی توسط صاحب کالا یا نماینده آنها به گمرک ارائه شود. این اسناد برای فرآیند ترخیص کالا از گمرک بسیار مهم هستند. دو دسته کلی از مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا وجود دارد:
اسناد ویژه کالا:
– شناسه محصول: این سند به عنوان گواهی هویت کالای در حال ترخیص است.
– سند مالکیت محصول: این سند مالکیت کالا را احراز می کند.
سایر اسناد این دسته ممکن است شامل موارد زیر باشد:
– سند ترخیص کالا: این سند حاوی اطلاعاتی در مورد فرآیند ترخیص و هرگونه هزینه یا عوارض قابل اعمال است.
– بارنامه: سندی است که توسط متصدی حمل و نقل صادر می شود و جزئیات محموله از قبیل مبدا، مقصد و محتویات کالا را ارائه می دهد.
– پیش فاکتور: این سند یک فاکتور اولیه است که توسط فروشنده به خریدار ارائه می شود و در آن توضیحات، ارزش و شرایط فروش کالا مشخص می شود.
– مجوزهای قانونی: هرگونه مجوز یا مجوز مورد نیاز برای کالاهای خاص در حال واردات یا صادرات.
– فاکتور و لیست بسته بندی: این اسناد اطلاعات دقیقی در مورد کالا، مقدار، ارزش و بسته بندی آن ارائه می دهد.
علاوه بر این، ممکن است اسناد مربوط به صاحب کالا و نماینده آنها از جمله مدارک شناسایی و مجوز مورد نیاز باشد.
اسناد مربوط به واردکننده/صادرکننده یا کارگزار ترخیص کالا از گمرک:
– کارت بازرگانی: نماینده صاحب کالا یا کارگزار ترخیص کالا باید دارای کارت بازرگانی معتبر جهت شناسایی باشد.
– کارت ملی: کارت شناسایی ملی واردکننده، صادرکننده یا نماینده آنها.
– شناسنامه: گواهی تولد ممکن است به عنوان مدرک هویت مورد نیاز باشد.
– کپی وکالتنامه: در صورتی که نماینده ای به نمایندگی از صاحب کالا اقدام می کند، رونوشت وکالت نامه مبنی بر این امر ضروری است.
– کارت کارگزاری: کارت کارگزاری معتبری است که برای کارگزاران ترخیص کالا از گمرک صادر می شود و اعتبار آنها و مجوز انجام تشریفات گمرکی را تایید می کند.
برای صاحب کالا یا نماینده آنها مهم است که این اسناد را در طول مراحل ترخیص کالا به راحتی در دسترس داشته باشند. عدم ارائه مدارک مورد نیاز ممکن است مانع از ترخیص کالا شود.
برای صاحب کالا یا نماینده آنها مهم است که این اسناد را در طول مراحل ترخیص کالا به راحتی در دسترس داشته باشند. عدم ارائه مدارک مورد نیاز ممکن است مانع از ترخیص کالا شود.
مشاوره بازرگانی جهت ترخیص کالا
شرکت بازرگانی ترخیص گستر بهنام با سالها سابقه و تجربه و همچنین با در اختیار داشتن پرسنل با تجربه و بهرهگیری از آخرین اطلاعات راهبردی، مشتریان خود را در زمینه آشنایی با کلیه امور گمرکی (تعرفه ها، قوانین، مقررات، بخشنامهها و …) یاری نموده و خدمات لازم را به ایشان ارائه مینماید. ترخیص کاران مجرب و معتبر شرکت بازرگانی ترخیص گستر بهنام، کالای شما را در کوتاهترین زمان ترخیص و آماده تحویل به شما میکنند.